Ylläs yllätti iloisesti!

Ihana Ylläs helmikuussa 2021!

Lähdimme ystäväni Ellan kanssa viettämään viikon ylellistä aktiivilomaa Ylläkselle juuri ennen hiihtolomaviikkojen ruuhkaa. Ylläs yllätti iloisesti ja säätkin oli aika kivat ajankohtaan nähden. Saimme nauttia noin 15 asteen pakkasista ja reilu puolet lomasta myös auringon paisteesta.

Eka lomapäivä ja taustalla meidän Saaga hotelli ja rinteet

Tässä Ylläs tarinoin sekä kuvien kera:

Ensimmäisenä Ylläksestä jäi mieleen huikeat laskettelurinteet! Rinteet oli pitkiä ja leveitä. Laskijoita oli tosi vähän ja rinteet oli alkulomasta huippukunnossa. Gondolihissillä pääsi moneen mäkeen tosi näppärästi, maisemia samalla ihaillen.

pääkallo muttei pääkallokeli ollut onneksi

Ylläs oli monipuolinen kohde ja touhusimme perillä yhtä jos toistakin. Koiravaljakkoajelu oli huikea elämys. Etenkin se kun pääsi itse ohjastamaan! Se tuli meille molemmille yllätyksenä. Pieni paniikki oli päällä koulutuksessa ja etenkin lähtötilanteessa kun koirat oli niin hulluna liikkeelle lähdössä. Meidän valjakon koirat etenkin. Kaikki meni hyvin ja ajon jälkeen henkilökunta totesi että taidettiin vetää vauhtiennätyksiä. Täytyy myöntää että aika vauhdikkaalta se tuntui ja huikean hauskaa oli! Ajelun jälkeen nautittiin kodassa pannukahvit ja kuunneltiin tarinoita tilasta sekä koirista. Opittiin paljon uutta näistä valjakkokoirista, niiden hoidosta, koulutuksesta ja muustakin.

tämä suloisuus otti meidän tilalla vastaan!

Aidankolosta pääsi aitauksen koiria paijaamaan

Meidän valjakon “villikot”

ajelun jälkeen luvassa oli mukavaa tarinointia pannukahvin kera

Ratsastusretki metsässä oli jännä ja kiehtova. Päästiin privaattiretkelle kouluttajan kanssa. Ensin oli lyhyt hevosiin tutustuminen ja toimintaohjeistus. Oli jännittävää täytyy myöntää. Ohjeistuksen jälkeen ihme kyllä päästiin hevosten selkään ja jopa pysyttiin siellä putoamatta. Yllättävän äkkiä se luotto hevoseen syntyi ja retkestä pystyi nauttia rennosti ja täysillä. Meillä oli varmat luottohevoset, toinen Suomenhevonen ja toinen Irlannin Connemaraponi.

meidän ihanat hevoset

Ellan ottama kuva reitiltä – itse en olisi uskaltanut irrottaa molempia käsiä satulasta

Lumikenkäily oli hauskaa ja helpompaa mitä kuvittelin. Vedin ainoastaan yhden mahalaskun. Kerroin tohkeissani oppaille kuinka innoissani olin avantouinnista ja siihen hetkeen tulikin sukellus hankeen. Puolessa välin retkeä oli kahvitauko. Taukopaikalla nautittiin pannukahvit ja ruokittiin hömötiaisia kädestä. Se oli hauskaa.

kivaa se oli eikä sattunut yhtään

lintujen ruokinnan hauskuutta

Sukelluksesta päästäänkin lempiharrastukseeni eli avantouintiin. Synttäri yllätyksenä meidät haettiin taksilla hotellista yllätyskohteeseen. Perillä meitä odotti ihana sauna & avanto, Ylläksen Yöpuu. Oli paras ylläri mitä toivoa saattaa. Vastaanottokomiteaan kuului myös ihana kultainen noutaja mikä ilahdutti meitä suuresti.

Yöpuun ihana vastaanottaja!

meidän ihana saunamökki sekä avanto taustalla

uskalsin ja henkiin jäin!

Itseasiassa rakastan avantoa ja tää naamataulu kertoo kyllä sen!

kuumaverisin saunassa oli tää kaveri

Saunan jälkeen oli aika lähteä ravintolaan joka oli valittu meidän puolesta. Illallispaikka Kivinavetta oli huikea kokemus. Saimme nauttia 5 ruokalajin privaatti-illallisen tunnelmallisessa ravintolassa. Sekä palvelu että ruoka oli parasta A-luokkaa.

hämmennys ja ihastelu oli suuri kun saimme ravintolan ja kokin omaan käyttöön!

Ella eritoten kiinnostui myös viinikellarista joka oli mustan oven takana. Saimme esittelyn.

Snow Village oli upea paikka. Vuokrasimme päiväksi auton koska kohde oli tosi syrjässä. Menimme sinne vasta illalla joten paikka oli tosi hiljainen. Saimme ihan lopuksi tutkia tiloja ihan keskenämme. Meille tuli yllätyksenä että lumilinnaan rakennetut huoneet olivat tosiasiallisia hotellihuoneita. Lumilinnassa ja huoneissa oli pakkasta -5 astetta. Itselle yöpyminen noissa lämpötiloissa ei kuulostanut yhtään houkuttelevalta. Onneksi se ei kuulunut yllätyksiini. Nautimme kyllä illallisen linnan jääravintolassa. Spesiaali kokemus mutta itsellä oli sormet sekä varpaat umpijäässä ruokaillessa. Sen jälkeen oli taivaallisen mukava siirtyä takkatulen ääreen nauttimaan kaakaota ja viiniä…

Ella testasi liukumäen kahteen otteeseen ja selvästi oli hyvät slidet!

yksi hotellihuoneista

yksi hotellihuoneista – joka huoneessa oli eri teema

hotellihuone viidelle hengelle

jääravintola jossa nautimme illallisen

Illallisen jälkeen oli kiva siirtyä takan ääreen lämmittelee

Majapaikkamme loman ajan oli Ylläksen Saaga hotelli. Huoneestamme oli suora näkymä rinteeseen. Sängystä pystyi katsella laskettelua. Parasta hotellissa oli sauna & kylpylä. Porukkaa oli tosi vähän. Useimmiten saunassa sai olla yksinään. Hiljaista oli useimmiten myös kylpylän puolella.

näkymä meidän hotellihuoneesta

hotellin rauhallinen kylpylä jossa oli tilaa uida

Kävimme vikana iltana syömässä fine dining illallisen isosti suositellussa ravintolassa. Aurora Estate. Kivoja makuelämyksiä myös siellä.

Yleisesti ottaen viikon loma tuntui hyvältä ajalta ja ehdimme tehdä paljon ilman kiireen tuntua. Kävelylenkit metsässä (lue eksyksissä ja napaa myöten hangessa) oli myös mukavia. Tykkylumiset maisemat ja värikkäät auringonlaskut lumosivat. Ne parhaat revontulet meiltä jäi näkemättä. Syntymäpäiväni iltana näin ihan pienenpienet revontulet. Niitä kunnon tulia on kyllä lähdettävä metsästämään uudestaan ensi talvena!

Ei tarinaa ilman loppukevennystä….

tytöt tahtoo pitää hauskaa…ja toinen vie sen vaan astetta pidemmälle 😉